Wychowanie chłopców (odc. 20)

foto: www.shutterstock.com

Chłopcy bardzo różnią się od dziewczynek, w innym tempie się rozwijają i inaczej postrzegają świat. Mając tego świadomość, jesteśmy w stanie lepiej ich wychować.

O wychowaniu chłopców Wojciech Włodarczyk rozmawiał ze swoimi gośćmi Ireną Koźmińską – założycielką i prezeską Fundacji ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom oraz Januszem Wardakiem – wicedyrektorem ds. wychowawczych Szkoły dla chłopców „Żagle”, Stowarzyszenia „Sternik” w audycji „Mądre wychowanie – rodzice architekci dzieciństwa”.

Obecnie zaobserwować można próbę zatarcia różnic pomiędzy płcią męską i żeńską. Niby powód jest słuszny, żeby dziewczynki nie były gorzej traktowane i żeby miały równe prawa, ale nie tędy droga, żeby zaprzeczać różnicom tylko żeby je zrozumieć, poznać i dać każdej z płci to, co jest jej niezbędne do optymalnego rozwoju – powiedziała Irena Koźmińska.

Różnice w rozwoju

Chłopcy inaczej przeżywają i postrzegają świat. Na skutek tych różnic często dochodzi do nieporozumień na gruncie rodzinnym. Matki nie zawsze akceptują te różnice i czasami starają się traktować chłopców tak, jak traktowałyby dziewczynkę lub tak jak same czują. Co doprowadza do tego, że najpierw chłopiec jest trochę skołowany, a potem zaczyna się buntować. Potem przychodzi czas szkoły, która jest sfeminizowana i dla chłopca jest to kolejny punkt do pokonania. Żadna, nawet najlepsza nauczycielka nie jest w stanie, przekazać chłopcu praktycznych informacji co to znaczy być dobrym, mądrym, dojrzałym mężczyzną – dodała prezes Fundacji.

Przez miliony lat mężczyźni i kobiety zajmowali się innymi zajęciami, pod wpływem innych potrzeb i zadań inaczej rozwijały się ich mózgi. Za to odpowiadają inne hormony. Chłopiec rozwija się pod wpływem hormonu męskiego testosteronu, i jego mózg także. Natomiast hormonem dominującym u dziewcząt jest estrogen. Chodzi o proporcje tych hormonów i jak to się odbija na rozwoju mózgu. Okazuje się, że testosteron do pewnego momentu spowalnia rozwój mózgu, a estrogen go przyspiesza.

Chłopcy w pewnych obszarach rozwijają się więc wolniej od dziewczynek, na przykład lewa półkula odpowiedzialna za język i myślenie rozwija się nieco wolniej. Różnimy się i jeżeli potem chcemy, żeby chłopcy bardzo dobrze mówili, żeby potrafili kontrolować impulsy, czyli to z czym mają większe problemy niż dziewczęta to potrzebna jest im duża pomoc.

Szyfr do mózgu chłopców

Chłopiec ma jakby mózg zamknięty w sejfie i do tego sejfu trzeba mieć kod lub szyfr. Tym szyfrem jest empatia, spędzanie czasu z chłopcem, wielokrotne przypominanie o pewnych rzeczach, uczenie cierpliwe, a nie nerwowe i wymuszanie, nie krytykowanie bądź karanie chłopca. Tymczasem, kiedy porównuje się w jaki sposób traktowani są chłopcy i dziewczynki to okazuje się, że chłopcy są znacznie częściej i bardziej surowo karani, znacznie mniej przytulani, znacznie mniej się do ich mówi. W chłopca trzeba włożyć świadomie więcej wysiłku niż w rozwój dziewczynki i wtedy będą fantastyczne owoce takiego wychowania – dodała Irena Koźmińska.

Skrajności u mężczyzn

Wszystkie dysfunkcje około szkolne występują kilkukrotnie częściej u chłopców niż u dziewczynek. Takie elementy jak dysleksja, ADHD, Zespół Aspergera, całe spektrum autyzmu występują znacznie częściej u chłopców. Są oni także słabsi językowo, później zaczynają mówić, mają mniejszy zasób słownictwa. Wśród chłopców jest znacznie większa grupa, która ma bardzo konkretne problemy z nabywaniem języka, z wyrażaniem się w formie pisemnej czy ustnej – powiedział Janusz Wardak, ojciec sześciu synów i trzech córek.

Znacznie więcej mężczyzn jest w szpitalach psychiatrycznych, w więzieniach i jednocześnie jest znacznie więcej mężczyzn naukowców. Prawie w każdej dziedzinie, nie tylko intelektualnej ale również społecznej mężczyźni silnie okupują skrajności. Dziewczyny zajmują tu bardzo silny środek.

Mężczyźni silniej też przebijają się do władzy, jednocześnie jest masa mężczyzn absolutnie dysfunkcyjnych. Mężczyźni są mistrzami w gotowaniu i są tacy, którzy przypalają wodę na herbatę. Są to skrajności, i z tego punktu widzenia jest trudniej wychowywać chłopców. Te różne sytuacje trzeba zagospodarować – dodał wicedyrektor szkoły dla Chłopców.

Mniej więcej jak kończy się okres dorastania, czyli najczęściej na początku okresu akademickiego, te różnice bardzo się zmniejszają. Preferencje mogą pozostawać, ale raczej nie stwierdza się tak dużych różnic na studiach.

Cechy odróżniające chłopców

Chęć rywalizacji, nastawienie na konkretne cele. Jeśli mężczyzna osiąga sukces to często jest to bardzo duży sukces. Dzieje się tak ponieważ mężczyźni są w stanie bardzo wąsko spojrzeć na daną dziedzinę i tylko nią się zająć, często zaniedbując inne – przyznał Janusz Wardak.

Rodzice i nauczycielki nie mają świadomości, że chłopcy są bardziej emocjonalnie wrażliwi od dziewcząt i bardziej krusi. Od urodzenia ich poziom wrażliwości i niepokoju jest wyższy od dziewczynek. Ten niepokój narasta i jest przez chłopców tłumiony. To trudna sytuacja, kiedy trzeba udawać, że jest się spokojnym w momencie, kiedy w środku cały człowiek jest rozedrgany. Dodatkowo kiedy brakuje mu „oprzyrządowania” w postaci języka, nawet nie potrafi tych uczuć nazwać. Dodatkowo czuje się więc zakłopotany, że coś takiego czuje – zauważyła Irenka Koźmińska.

Chłopcy są „uprawnieni” do okazywania złości i do okazywania egzaltacji, kiedy np. oglądają mecz. Są to takie męskie sytuacje kiedy mogą dać upust swoim emocjom.
Sytuacje w których chłopcy czują się smutni, zawiedzeni, zrozpaczeni są dla nich trudne nie tylko ze względu na przyczynę takiego uczucia, ale dodatkowo ponieważ nie wiedzą jak mają sobie z tym uczuciem poradzić, i czy mogą je komuś okazać.

Chłopcy w wieku szkolnym są bardzo narażeni na wyśmiewanie przez rówieśników. Z powodu tej niskiej wrażliwości na cudze uczucia potrafią się strasznie krzywdzić wzajemnie słowami i nie tylko. Bardzo łatwo jest stać się ofiarą. Wystarczy dobrze się uczyć. Ci chłopcy, którzy są ofiarami cierpią. A ich przyjaciele czasami nawet ich nie broną ponieważ boją się, że ostrze ataku może się skierować również na nich. W związku z czym wielu mężczyzn nie ma przyjaciół bo wynosi z okresu nastoletniego przekonanie, że przyjaźń nie jest bezpieczna – dodała Irena Koźmińska.

Więcej o wychowaniu chłopców na różnych etapach ich rozwoju w audycji „Mądre wychowanie – rodzice architekci dzieciństwa”.

Audycja „Mądre wychowanie – rodzice architekci dzieciństwa” gości na antenie Radia Bajka w każdą środę o godzinie 21.00. Zapraszamy!
Cykl powstaje przy współpracy z Fundacją „ABCXXI- Cała Polska czyta dzieciom”.
RB/JO

PODOBNE ARTYKUŁY